reklama

Kto a čomu učí naše deti?

Za l. republiky existovali tzv. krajové, či okresné učebné osnovy. Nad ich obsahom by sa dnes pousmialo veľa učiteľov i rodičov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Žiaci podľa krajových učebných osnov /jedny také"sabinovské" mám/, museli vo svojom kraji poznať pamätné miesta,rastliny, kvietky, školský inšpektor to vyžadoval.

Témou vyučovania bola napr. i úcta kľudskému dielu, žiaci na laviciach mali klásky, chlieb, rozličné plody, plátno,kroj a učili sa, koľko a čo roboty a usilovnosti stálo, ako diela mozoľov trebašanovať.

Vietesi to predstaviť v škole dnes?

Dnesmáme etiku i náboženstvo, každý má všetkého na výber a tu v Krivanochvo veľkej školskej i vo farskej záhrade všetky jablká spadli na zem bez úžitku...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kdežednes nejaký Boží dar! Prvé sväté prijímania, birmovania, odpusty - to všetkolen povrchnosť, hostiny, darčeky...

Dnesškolou, rodinou i médiami "vychovávame" najmä k duševnejprázdnote, neúcte, hmotárstvu (ešte k obezite), či priam k vandalstvu!

Vletných táboroch máme na výber kovbojstvo, indiánske hry a ja by som takéturnusy chcel dostať do Krivian - čo by boli na učenie, poznávanie všetkého ľudového vmiestnom Centre kultúry a na ten cieľ žiadam od ministerstva kultúry grant. Okrem iného i navydanie knižky s 500 fotografiami, 56 detskými hrami atď., ktorú som napísal práve napomoc vyučujúcim v povinných žiackych krúžkoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslíte si, že ho dostanem?

Raz60 učiteliek cestovalo po hradoch a za pamiatkami. Autobus s nimizastavil i v Krivanoch, v miestnom kultúrnom dome bolopripravené občerstvenie. V tom „kulturáku“ som mal vtedy po stenýchrozvešanú stovku veľkých dobových fotografií a rezbárske výtvory. Učiteľkyvošli, posadali a – nenašla sa jediná, čo by ju boli fotografie zaujali.

Keďsa žiaci na výlete ocitnú pred nádhernou fasádou so zázračne prácnou štukovouvýzdobou, vrútia sa dovnútra na dobrú zmrzlinu. Koľko je ešte učiteľov, ktoríich zadržia a koľko z nich je schopných presne určiť a popísaťarchitektonický sloh?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doprázdnej duše sa smetie nanosí

Nečudo,že u nás duchovné vákuum vyplnila komerčná kultúra veľkomestskejsvetovosti a bulváru. Nová kultúra – ale kto mi vysvetlí, čo to tá novákultúra je, na čom stojí, o čo sa opiera, z čoho pramení.

Figúryniektorých našich ľudových tancov boli také náročné, že ich zvládnutie, alebonezvládnutie rozhodovalo o tom, či sa mládenec ožení, alebo neožení. Nahornej Toryse som zaznamenal 50 takýchto tancov!

Dnesna pódium vyskočí 50 tanečníkov na jeden nadrilovaný kolektívny pohyba toto vari máme odovzdať ďalšiemu pokoleniu?

Prisledovaní Freddyho tanečnej školy v STV som si veľmi želal, aby raz niektos mocou rozhodnúť pochopil, aký brak vyhlasujeme za kultúru a aspoňpre zachovanie rovnováhy a pre zodpovednosť voči deťom vyrobil programnapr. i s výučbou našich pôvodných ľudových tancov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chýbanám i národopisná tlač, ale čo je hádam horšie – chýba jej kupec.

A i kebykaždý kraj mal vlastné noviny, i to by bolo málo. Každá dedinská škola mala maťuž dávno za úlohu (tak, ako je to v Maďarsku) naučiť svojich žiakov istúmieru miestnych zvykov (ale máme hádam na to odbory na vysokoškolskýchfakultách?)

Inak bezhlavo prijímaná svetovosť načisto pohltí naše dediny.

Oduševnení obetavci zachraňujú prírodu v Tichej a Kôprovej doline, ale kto zachráni človeka?

Ján Lazorík

Ján Lazorík

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Nesmierne ma mrzí, že toto moje písanie je len veľmi nedostatočné - vo výpočte omylov a skáz zapríčinených tými, ktorí jediní majú dnes právo publikovať, vystupovať a za všetkých hovoriť...Narodil som sa v roku 1920, mám 87 rokov. Zbieral, nahrával, fotografoval a zapisoval som čo som videl v nádeji, že to raz bude mať cenu. Nie v tom, aby sa človek nad človeka vyvyšoval, ale aby sa spoznal a sám seba prijal, lebo jedno i druhé ho oslobodí... Zoznam autorových rubrík:  Písačky bez adresátaListy mocnýmŠarištinaDvojjazyčne..SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu