reklama

Oj ľudze Boske, drahe...

Niekoľko vinšov zo Šariša, ktoré ste určite ešte nikdy nepočuli... Bo to bula svata povinnosc, žebi suśit suśedovi išol zavinčovac svate Hodi do dňa, aľe fše ľem nižni vyšnemu, ňikda ňe naspak a to chasnovito ku temu, žebi peňeźitosc, zdrave, i gazovaňe išlo hore, žebi hadzini, dźvirini bulo furt vecej a vecej na dvore a živnosci f sipancu i f komore!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Traduje sa, že Ježiško sa narodil na slame - preto i vianočné sviatky boli v minulosti v znamení slamy. Vianočný stromček - jezulanek, sa rozšíril až v 30. rokoch minulého storočia.

Na Vigíliu - Viľiju doniesol otec rodiny do izby snop slamy a prvú a druhú noc spala celá rodina na slame. Aj symbolická výzdoba na Vianoce bola zo slamy. Na Zamagurí v obciach Osturňa, Veľká Lesná, Lesnica, Haligovce v izbách nad stolmi (niekde aj nad dverami) viseli zo stebiel žitnej slamy upletené vrecúška a najmä výtvory v tvare pyramíd - polazňiki.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Šariši to bol zemiak - gruľa, do ktorého boli husto pozapichované steblá slamy, na konci ozdobené mašličkami z "fľusikoveho" pestrofarebného papiera. Taký slamenný jež sa niekde nazýval aj zvizda - hviezda a visel z povaly nad stolom. Prvé jedličky - to boli len malé vrcholce stromov, ktoré tiež viseli nad stolom a ozdobené boli jabĺčkami, orechami, oblátkami a svätými obrázkami z odpustov...

Ta ľudze Boske drahe, teras posluchajce, kec śe vam ňepači, uchaľe zatkajce:

A vi tam f chiži jice, pijece
a mi tu dzeci bose f prikľece!
Źima nas bije, s komina śe sipe,
kuri na nas sraju, co ňeotviraju?

Perše vam vinčujem, na svatu Viľiju, žebi sce mali furt zo života pasiju.
A veľo preveľo takej tuhej viri, že vam eśči ňeraz zakvitnu ślivi.
A ňeľem ślivi, aľe i orechi, žebi sce buľi fše dobrej dzeki.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ta vam vinčujem, na tote śvjatki, žebi śe vas trimaľi i inše statky:
krafki roškate, zajački uškate, kurki dźupkate
maslo jak hlava, žulte jak pupava!

A kec vam vinčujem, už ňe mali aľe veľki, ňimam ku vam ľem jednej prośenki:
Dajce mi dajce poharik paľenki! Sebe jeden a mňe dva, naj vam Panbuch požehna!
A eśči vam kus vinčujem, bo za vašim pecom pagače čujem
na stoľe vidzim bile kuchenki, či by sce mi daľi do mojej torbenki?

Bo ja vam vinčujem na svatu Viľiju, žeby sce maľi ľem samu priviľegiu.
Žebi sce maľi mľika jak vodi, maslo jak kvet, dajce mi grajcarik a už som het!
Bo ja mali vinčovaček, vinčujem vam za kolaček
dluho čekac ňezochabce, jaki mace, taki dajce!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ja chlopčik taki mali, muj tata me ľem poslaľi, žebi sce mi daco daľi.
Jak davace, aľe chitro, bo mi nohy mocno źimno.
Pri dzveroch stojim, viľka śe bojim, pes na mňe virči, torbisko mi stirči.
Dajce mi dajce tu do taňistri, bo mi v bruchu žgirči!

Vinčujem vinčujem, na svate Hodi, preveľke kupi šickej urodi,
všadzi bujnej oplodi, dobrej zrodi, odrodi,
ofcoch pulne uboči a šickeho hojňe - dvori pulne, bohate
co strakate, roškate, i co s kridlami trepe.

Kirmakoch na sto jurmakoch, baranoch jak vahanoch
teľo jahničkoch, jak na rakice guźičkoch
babu machiňu, dzifku kokiňu, vipraśanku śviňu!
Do paľuškoch šikovnosci, a do nožkoch chitrej kosci.

A eśči vam vinčujeme, keľo ľudzi na otpusce, keľo ľistkoch na kapusce,
keľo bača ofcoch ma, naj vas Panbuch požehna!

Ján Lazorík

Ján Lazorík

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Nesmierne ma mrzí, že toto moje písanie je len veľmi nedostatočné - vo výpočte omylov a skáz zapríčinených tými, ktorí jediní majú dnes právo publikovať, vystupovať a za všetkých hovoriť...Narodil som sa v roku 1920, mám 87 rokov. Zbieral, nahrával, fotografoval a zapisoval som čo som videl v nádeji, že to raz bude mať cenu. Nie v tom, aby sa človek nad človeka vyvyšoval, ale aby sa spoznal a sám seba prijal, lebo jedno i druhé ho oslobodí... Zoznam autorových rubrík:  Písačky bez adresátaListy mocnýmŠarištinaDvojjazyčne..SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu