reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Ján Lazorík

Ján Lazorík

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Nesmierne ma mrzí, že toto moje písanie je len veľmi nedostatočné - vo výpočte omylov a skáz zapríčinených tými, ktorí jediní majú dnes právo publikovať, vystupovať a za všetkých hovoriť...Narodil som sa v roku 1920, mám 87 rokov. Zbieral, nahrával, fotografoval a zapisoval som čo som videl v nádeji, že to raz bude mať cenu. Nie v tom, aby sa človek nad človeka vyvyšoval, ale aby sa spoznal a sám seba prijal, lebo jedno i druhé ho oslobodí... Zoznam autorových rubrík:  Písačky bez adresátaListy mocnýmŠarištinaDvojjazyčne..SúkromnéNezaradené

reklama

Písačky bez adresáta

Hroznú a nebezpečnú mienku vyslovil.

Ján Lazorík

Hroznú a nebezpečnú mienku vyslovil.

Nedávno na internete istý už „moderný“ slovenský rodák: Netreba nám už nijakú ľudovú tvorbu, ona je prežitok a patrí do minulosti, dnes máme novú dobu, novú kultúru!!! A napr. to isté raz šéfredaktor bratislavského časopisu Renesancia Nikolaus (matičiar!): Nárečie to nie je kultúra, ale zaostalosť...

  • 19. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 807x
  • 22
Tragédia ľudstva – nielen v súč. napätí medzi Slovákmi a Maďarmi.

Ján Lazorík

Tragédia ľudstva – nielen v súč. napätí medzi Slovákmi a Maďarmi.

O čo ide. Tak ako v prírode je každý kvietok, kriačik, chrobáčik atď. inší a inší, takisto od mojich Krivian 2 km vzdialená Torysa už mala inšie nárečie, kroj, svadobné zvyky, tance atď. Keď v 63. roku pár krivianskych študentov pošlo na nejakú brigádu do Somotoru, zakrátko sa vrátilo, lebo keď tamojší Maďari zistili, že nie sú Maďarmi, nemali sa kde stravovať... Náš pán kardinál Tomko ako evanjelizátor by chcel, aby na celom svete ľudia sa pozdravovali len Pochválen Ježiš...

  • 19. apr 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 580x
  • 14
Úskalia slovenčiny, alebo – prečo Slováci po slovensky nevedia

Ján Lazorík

Úskalia slovenčiny, alebo – prečo Slováci po slovensky nevedia

V roku 1939 som bol študentom Učiteľského ústavu v Prešove, slovenčinu na ňom učil veľký slovenčinár prof. Vlado Uhlár. Ten zavše nám – šarišskim chlopcom – kázal na papier napísať úskalia, aké sme pociťovali v súvislosti so spisovnou slovenčinou, pretože naša východniarčina je jednoduchá, nemá dĺžne, opakovací vid, prehlasuje len „kuň“ na „koňa“ v genitíve, má vždy o dva-tri pády menej a 2. a 6. pád v množnom čísle sa vždy končí na „och“.

  • 6. dec 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 201x
  • 30
Kto a čomu učí naše deti?

Ján Lazorík

Kto a čomu učí naše deti?

Za l. republiky existovali tzv. krajové, či okresné učebné osnovy. Nad ich obsahom by sa dnes pousmialo veľa učiteľov i rodičov.

  • 16. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 130x
  • 22
Nepoznajúci netúži...

Ján Lazorík

Nepoznajúci netúži...

Najväčšou neprávosťou je uprieť ľuďom poznanie. Náš bežný človek mal svoju vlastnú kultúru - ako povedal pražský disident Antonín Lím - on nikdy nikde v žiadnom štáte nekupoval a nečítal knihy, nerozumel umeniu kaštieľov, literatúre a to vari až dodnes.

  • 14. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 030x
  • 4
reklama
Hroznú a nebezpečnú mienku vyslovil...

Ján Lazorík

Hroznú a nebezpečnú mienku vyslovil...

...nedávno na internete istý slovenský rodák: Netreba nám nárečia, žiadnu ľudovú tvorbu, ona je prežitkom, patrí do minulosti, dnes máme novú dobu, novú kultúru! Bývalý redaktor košického rozhlasu Milan Desiatnik: Lazorík, ako sa opovážite svojho koníčka nanucovať druhým? Nuž..čo si o tom pomyslieť..dá sa pôvod a kultúra nanútiť?

  • 6. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 201x
  • 20
Strachom pohnutý a zdesený som...

Ján Lazorík

Strachom pohnutý a zdesený som...

Tu na našom Slovensku všetko len a len o cudzom svete, ale ten celý cudzí svet naopak - chcel by o nás, ale zakrátko tu už okrem hôr a hradov nebude nič na kultúrnu zvedavosť...

  • 4. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 038x
  • 10
Prológ

Ján Lazorík

Prológ

Narodil som sa v roku 1920, mám 87 rokov, som teda - doslova - pred smrťou. A prežívam rozčarovanie, ba až zúfalstvo. Zbieral, nahrával, fotografoval a zapisoval som čo som videl, domov „starinu zvláčal, to všetko ako zamestnanec múzea v Starej Ľubovni. Vo Vysokej som zapisoval rozprávanie babky Gerákovej, narodenej v roku 1844. Dnes by mala 163 rokov a ja si ju ešte pamätám.

  • 3. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 327x
  • 40
reklama
SkryťZatvoriť reklamu